پمپ دستگاهی است که انرژی مکانیکی را به انرژی هیدرولیکی تبدیل می کند و نتیجه آن افزایش انرژی پتانسیل ( فشار سیال عبوری ازپمپ) و یا انرژی جنبشی (سرعت سیال و انتقال سیال) می باشد.

به صورت کلی پمپ ها به دو رده پمپ های دینامیکی و پمپ های جابجایی مثبت تقسیم می گردند. پمپ های دینامیکی پمپ هایی هستند که در آنها انتقال انرژی به سیال به صورت دینامیکی می باشد.

پمپ های جابجایی مثبت پمپ هایی هستند که سیال توسط آنها جابجا می گردد. به عبارتی تفاوت دو نوع پمپ اشاره شده در نحوه انتقال انرژی به سیال است. با مثال زیر می توان تمایز دو نوع پمپ فوق را نشان داد. فرض کنید قرار است تکه سنگی از سطح زمین به ارتفاع ١٠ متری منتقل شود. این عمل را می توان به دو طریق انجام داد: روش اول این است که با بستن سنگ به یک تکه نخ و چرخاندن و رها کردن ناگهانی آن سنگ به ارتفاع مورد نظر پرتاب کرد و در روش دوم می توان سنگ را از طریق جابجا کردن مثال استفاده از پلکان به ارتفاع ١٠ متری منتقل کرد. همانطور که ملاحظه می شود در هر دوروش انرژی خاصی به صورت پتانسیل به سنگ داده می شود ولی در روش اول به صورت دینامیکی (سرعت) ودر روش دوم به صورت جابجایی و در نهایت سنگ به ارتفاع مورد نظر منتقل شده است.

تقسیم بندی پمپ ها

همانطور که درتقسیم بندی نشان داده شده در زیر آمده است هر کدام از دو رده پمپ دینامیکی و پمپ جابجایی مثبت در انواع مختلفی در صنعت وجود دارد.

انواع پمپ ها

* پمپ دینامیکی

1. توربو پمپها (سانتریفوژ)

  • پمپ جریان شعاعی
  • پمپ جریان مخلوط
  • پمپ جریان محوری

2. پمپ مخصوص انژکتور

* پمپ جابجائی مثبت

1. پمپ رفت و برگشتی

  • پمپ پیستونی
  • پمپ دیافراگمی

2. پمپ دوار

  • پمپ دنده ای
  • پمپ پره ای
  • پمپ پیچی

پمپ های گریز از مرکز

کاربرد پمپ های گریز از مرکز

پمپ های گریز از مرکز به لحاظ کاربرد گسترده، هزینه پایین، و نگهداری و تعمیرات آسان، اغلب در واحد های صنعتی به کار گرفته می شوند. بیشتر اینپمپها برای انتقال آب و سایر سیالات سبک به کار می روند. پمپهای مزبور را می توان برای پمپاژ دو قاب، خمیر و تراش های چوب و یا مواد سنگین دیگر به کار گرفت. اما هنگام پمپاژ این مواد باید شرایط خاصی را در نظر گرفت . تغییر پمپ های استاندارد به منظور انتقال مواد سنگین معمولا به پروانه هایی بااندازه و اشکال متفاوت نیاز دارد.

شما حتما بعنوان عضوی از گروه نگهداری تعمیرات تاکنون یک پمپ گریز از مرکز را تعمیر کرده اید و یا در انجام تعمیر آن یاری رسانده اید. شاید متوجه شده اید که پس از پیاده کردن لوله ها و بدنه پمپ، کار برروی قسمتهای داخلی آن نسبتا ساده است .همین سادگی تعمیرات و نیاز اندک به نگهداری و تعمیرات باعث شده است که کاربرد پمپ های گریز از مرکز تا این حد گسترش یابد. در این جا به شرح قطعات داخلی و ساختمان پمپ می پردازیم.

طرز کار پمپ

طرز کار این پمپ بر اساس نیروی گریز از مرکز استوار است. همچنان که سیال وارد دهانه ورودی یابخش مرکزی پمپ می شود در اثر چرخش پره ها به طرف بیرون رانده می شود. از آنجا که سرعت سیال در لبه بیرونی پروانه بیشتر است مقدار حرکت سیال افزایش می یابد. با ورود سیال بیشتر به داخلپمپ، مقدار حرکت سیال در بدنه پمپ که در بر گیرنده پروانه پمپ است افزایش می یابد سپس این سیال بافشار از دهانه خروجی پمپ به بیرون رانده می شود.